Kolejne lockdowny odcisnęły się nie tylko na konsumentach, ale także marketerach, którym – niekiedy nawet z dnia na dzień – odcięto główny kanał sprzedaży.
Ostatni rok upłynął pod znakiem odbudowy popytu i zainteresowania klientów zakupami stacjonarnymi.
Marki posiadające rozbudowane, prawidłowo funkcjonujące serwisy internetowe (oleole.pl, eobuwie.com.pl, sklepmartes.pl) oraz stawiające na rozwój sieci sprzedaży poza galeriami handlowymi (Media Expert, JYSK, Agata Meble) poradziły sobie znacznie lepiej niż te, które – nie mając w tym względzie doświadczenia – musiały przenieść główny akcent na handel w sieci.
W jaki sposób marki postanowiły dotrzeć do klientów i jakie trendy im w tym pomogły?
DIGITALIZACJA MATERIAŁÓW POS
Okazało się, że digitalizacja materiałów POS w miejscach sprzedaży nabrała znacznego przyspieszenia. Przykładem jest wspomniana już marka eobuwie.pl, posiadająca stacjonarne sklepy pozbawione fizycznych produktów, czy też sieć sklepów CCC, w której pojawiły się ekrany ledowe umożliwiające zmianę contentu w dowolnym momencie poprzez zarządzanie centralne, bez konieczności angażowania obsługi sklepu czy ekip montażowych.
Myślę, że w najbliższym czasie przenikanie się komunikacji online i offline w punktach sprzedaży wymusi zastosowanie podobnych zabiegów również przez inne marki. Czas pokazał, że niebywały wzrost znaczenia handlu e-commerce podczas trwania pandemii nie był zjawiskiem sezonowym i dla wielu marek Internet pozostanie jednym z głównych źródeł przychodów.
EKOLOGICZNE MATERIAŁY POS
Rezygnacja z drukowanych banerów, umieszczanych w witrynach przez niektóre marki, potwierdza kolejny zaobserwowany przeze mnie trend – coraz większy nacisk na kwestie ochrony środowiska.
Jeden z naszych klientów wprowadził w minionym roku zespół zasad obowiązujących nas przy projektowaniu i wdrażaniu nowych materiałów POS. Punktem obowiązkowym jest użycie jak największej ilości materiałów podlegających recyklingowi lub produkowanych w sposób zrównoważony, jak najmniej obciążający dla środowiska. W taki sposób można wykonać m.in. standy z kartonu, opakowania kaszerowane, stojaki kartonowe czy displaye tekturowe.
Jedno z naszych największych ubiegłorocznych zamówień zostało w całości zrealizowane z wykorzystaniem tekturowych POS-ów.
KOMPLEKSOWA PRODUKCJA I LOGISTYKA MATERIAŁÓW POS
Kolejnym krokiem ku poprawie dostępności materiałów na rynku było zaoferowanie klientom kompleksowych rozwiązań w kwestii produkcji, dostawy, montażu, odbioru i utylizacji lub ponownego wykorzystania niektórych elementów mebli sklepowych i materiałów POS.
W ubiegłym roku wykonaliśmy również rekordową liczbę brandingów lokali. Przy projektowaniu i tworzeniu takich miejsc wzięliśmy pod uwagę oczekiwania klientów dotyczące przekazu marketingowego i kosztów, położyliśmy nacisk na wykorzystanie naturalnych i ekologicznych materiałów (m.in. standy tekturowe czy stojaki kartonowe), możliwość personalizacji oraz dostosowania do rozmaitych warunków lokalowych.
EKONOMICZNA PRODUKCJA POS-ÓW
Większa niż przed pandemią chęć klientów trzymania się określonych ram budżetowych często determinuje wykorzystanie tanich i łatwych do przetworzenia w procesie obróbki surowców i komponentów, co pozwala osiągnąć zadowalający efekt końcowy. Jednocześnie jednak obserwujemy duży spadek ilościowy materiałów POS produkowanych w jednej serii, co wymaga dopasowania przez nas odpowiednich technologii produkcyjnych.
Coraz częściej zamiast termoformowania czy wtrysku wykorzystujemy możliwości naszego działu druku 3D. Drukowanie przestrzenne pozwala bowiem wytworzyć elementy tworzące ekspozytory i standy POS w krótkim czasie, a przy tym nie wymaga zastosowania drogich form, których wysoki jednostkowy koszt najlepiej jest rozłożyć na dużą ilość produktów w serii.
WYKORZYSTANIE MATERIAŁÓW POS W MAŁYCH PUNKTACH SPRZEDAŻY
Wskutek pandemii duże serie materiałów POS ustąpiły miejsca produkcji krótkich serii materiałów dedykownanych ściśle wyselekcjonowanym punktom sprzedaży, istotnych dla klientów z powodu lokalizacji, generowanych obrotów czy budowania wizerunku marki. Niejednokrotnie produkowaliśmy materiały POS z wykorzystaniem tak nietypowych surowców jak naturalny łupek, beton, guma czy liny okrętowe. Zaznaczenie charakteru danej marki w niewielkiej ilości PSD wzięło górę nad rozdrobnioną i nie zawsze jakościową ekspozycją w całej sieci lub w sklepach wielobrandowych.
Niektóre firmy odłożyły w czasie lub całkowicie zrezygnowały z otwierania kolejnych sklepów stacjonarnych na rzecz budowy showroomów (również w wersjach mobilnych, jak np. Xiaomi). Dzięki takim działaniom nadal mogą zaoferować klientom doświadczenie swoich produktów (tzw. UX) w znacznie bardziej kontrolowany i niezależny sposób. Realizacja takich inwestycji dla naszych klientów utwierdziła nas w przekonaniu, że trend ten utrzyma się także w kolejnych latach. Materiały POS i meble wykorzystywane do wyposażenia takich miejsc zwykle wykonane są w dużo wyższym standardzie niż te używane w sklepach stacjonarnych, dzięki czemu pozwalają wnieść percepcję marki na wyższy poziom. Takie pozytywne doświadczenia związane z marką szybko trafiają do nowych potencjalnych klientów.
PRZYSZŁOŚĆ BRANŻY MATERIAŁÓW POS
Myślę, że przyszłością dla naszej branży jest marketing 360 stopni, łączący wykorzystanie tradycyjnych materiałów POS z wbudowanymi ekranami, hologramów, kodów QR, technologii AR, ekranów LED, terminali POS czy telewizorów zlokalizowanych w punktach sprzedaży z contentem dostępnym online, porównywaniem cen, personalizacją produktów oraz organizacją ściśle targetowanych eventów.